Appelkaneel cakejes

Een feestje is natuurlijk de perfecte gelegenheid om iets te bakken! Je kunt lekker veel maken en iedereen wil graag meehelpen met opeten. Helemaal leuk is het natuurlijk als je bakt voor je eigen verjaardag en dat heb ik afgelopen weekend gedaan! Naast treinreizen, werken, boodschappen doen en feest vieren heb ik ook nog enkele uren in de keuken gestaan om heerlijke cupcakes, smeuïge cakebonbons en andere lekkernijen op tafel te zetten.

 Image

Mijn plan was om 5 verschillende soorten cupcakes te maken en daarnaast een koemelk/sojavrije arretjescake te produceren. Helaas dacht de oven daar anders over en ging het helemaal mis, de cupcakes kwamen als reuzechampignons uit de oven en eenmaal afgekoeld bleef er niet veel over dan een ingestort hoopje cakekruimels. De charme zoals je die kent van een cupcake was ver te zoeken. Maar ik gaf natuurlijk niet meteen op en na een brainstormsessie met mijn mama besloot ik om er cakebonbons van te maken. Mijn camera raakte een beetje in de vergetelheid tussen alle recepten, pakjes boter, repen chocolade en nieuwsgierige familieleden en ik heb dus – helaas – alleen foto’s van het eindresultaat voor je gemaakt…

Image

Vandaag wil ik het recept voor appel kaneel cakejes met jullie delen. Het cakeje is lekker smeuïg door de appelstukjes en smaakt heerlijk warm en herfstig door de kaneel en de crème voegt daar weer een vleugje frisheid aan toe, een perfecte combi dus! Ik heb als basis het vanille recept van Lily’s Cupcakes gebruikt.

Voor 12 cakejes heb je nodig:
170 gram boter
150 gram suiker
50 ml arachideolie
1 groot ei
150 gram bloem + beetje extra
5 gram bakpoeder
Snufje zout
70 ml melk
60 ml slagroom
1 vanillestokje
Kaneel
250 gram poedersuiker
Appelsap
1-2 appels

 Image

Doe de melk en de slagroom in een pannetje. Snij het vanillestokje open, schraap het merg eruit en voeg doe dit allebei in het pannetje. Verwarm dit ongeveer 5 minuten, maar laat het niet koken want dan krijg je zo’n vies velletje op je melk. Laat het daarna afkoelen en haal het vanillestokje eruit.

Ondertussen meng je 45 gram boter, de suiker, het ei en de olie tot je een glad mengsel hebt. Hierna voeg je de bloem, het bakpoeder en een snufje zout toe. Het beste kun je dit even zeven want dan krijg je het mooiste resultaat.

Nu kun je de appels in kleine blokjes snijden, want je melk is toch nog niet afgekoeld. Ik had wat kleinere appels dus ik heb er twee gebruikt maar 1 grote is ook wel genoeg. Bestrooi de appels met wat bloem en zorg dat er aan alle blokjes bloem zit. Dit zorgt ervoor dat de appelblokjes niet naar de bodem van het cakeje zakken tijdens het bakken.

Als de melk helemaal is afgekoeld voeg je bij je beslag en mix je ongeveer 5 minuten.  Als je beslag lekker luchtig en licht van kleur is, is het goed. Voeg hierna de appelstukjes toe en als laatste de kaneel. Doe dit met een eetlepel zodat de appelstukjes niet helemaal fijngemalen worden door de mixer. Nu het herfst is vind ik het lekker om veel kaneel toe te voegen, maar als ik deze cakejes in de lente zou maken zou een vleugje kaneel volstaan.

Vul nu je cakevormpjes voor ongeveer  2/3 met het beslag en bak ze in een voorverwarmde oven op 180 graden ongeveer 20 minuten. Controleer met een satéprikker even of ze gaar zijn want elke oven is weer anders.

Ondertussen kun je de crème vast maken. Klop eerst de overige  boter even los, deze moet op kamertemperatuur zijn. Voeg daarna beetje bij beetje de poedersuiker toe. Dit stuift heel erg en de lucht in de keuken gaat er heel zoet van smaken dus pas op met overijverige mixers die al je suiker in het rond strooien! Als je ongeveer de helft van de poedersuiker hebt toegevoegd kun je 2 eetlepels appelsap toevoegen. Hierna voeg je de rest van de poedersuiker toe in gedeeltes en voeg je nog 2 eetlepels appelsap toe. Nu proef je even of je de crème fris en luchtig genoeg vind. Voeg eventueel nog meer appelsap toe, maar wel voorzichtig want als je teveel ineens toevoegt neemt de crème het vocht niet meer op.

Als de cakejes volledig zijn afgekoeld kun je de crème op de cakejes spuiten en versieren met bijvoorbeeld appelchips!

Image

 

 

 

Laat een comment achter!

