O, kom er eens kijken….

… wat ik mijn o-ho-ven bak..!

Image

Ik kan Sinterklaas dit jaar natuurlijk niet voorbij laten gaan zonder kruidnoten te bakken! Twee weken geleden besloot ik daarom op  een luie zondag om kruidnoten te maken. Ik haalde uit een stoffig kookboek een even stoffig en vergaan kruidnotenrecept wat ik op de basisschool ooit gekregen heb van de bakpiet. In mijn herinnering was dit het perfecte recept. Het deeg was binnen no-time klaar en er kon niets meer mis gaan. Helaas, toch wel. Ik had de deegbolletjes niet klein genoeg gemaakt en de pepernoten kwamen dus ook meer als bitterkoekjes uit de oven. De bakpiet in mij had blijkbaar geen zin om er ook daadwerkelijk uit te komen…. De volgende dag was het helemaal erg want ze waren heel erg zacht geworden. Niet zo’n succes dus, die kruidnoten, en ik besloot om ze dan maar gewoon in de supermarkt te kopen als ik zin had in kruidnoten.

Image

Toch begon het gisteren weer te kriebelen en heb ik me samen met mijn huisgenootje Jonne aan een nieuwe lading kruidnoten gewaagd. Dit keer wist ik wat er beter moest en begonnen we vol goede moed. We maakten de bolletjes een stuk kleiner en ze gingen iets langer de oven in. En toen na 20 minuten waren ze daar, de perfecte kruidnoten! Het deeg was nog lang niet op en we hebben nog zeker een half uur kruidnootjes gerold, die daarna ook nog allemaal gebakken moesten worden. We hebben nu kruidnootjes voor een heel studentenhuis! (ik geloof dat niemand het erg vindt…)

Image

 Wat heb je nodig voor deze kruidnoten:
350-400 gram bloem
140 gram suiker
Snufje zout
Half zakje bakpoeder
150 gram boter
5 eetlepels melk
2 eetlepels suikerstroop
Speculaaskruiden

Doe alle ingredienten in een kom en kneed dit tot je een samenhangende bal deeg hebt. Als het nog erg plakkerig voeg je nog wat bloem toe. Rol hiervan hele kleine, en dan ook écht hele kleine, balletjes. Leg deze met genoeg ruimte op een bakplaat met bakpapier en bak ze iets langer dan een kwartier op 175 graden. Hierna laat je ze nog 5 minuten buiten de oven staan en kan de volgende lading op de bakplaat. 

De kwaliteit van de foto’s is wat minder, maar ik had geen camera bij de hand dus heb ik ze maar met m’n iPhone gemaakt.

One thought on “O, kom er eens kijken….

Laat een comment achter!

