Foodies 1e kerstdag!

Ondanks dat Kerstmis eigenlijk feestdagen zijn wordt het hier toch voornamelijk geassocieerd met vrije dagen en lekker eten. Dat eten hoeft van mij niet perse veel te zijn, maar wel erg lekker. Elke Kerst ben ik op vakantie op Schiermonnikoog met mijn vriend en zijn familie en elke Kerst gaan we een dag uit eten. Dit jaar aten we, net als voorgaande jaren, bij strandtent de Marlijn. We hebben daar altijd lekker gegeten en dit jaar was het thema van het menu: ‘East meets West seafood’. Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar zo mijn twijfels bij had want ik ben niet zo’n seafood liefhebber en eet liever vlees dan vis. Omdat het vorige jaren goed beviel zijn we ook dit jaar weer naar de Marlijn geweest en we waren allemaal positief verrast. Wat hebben we ontzettend lekker gegeten.

Het menu bestond uit vijf gangen, en drie gangen bestonden weer uit verschillende kleine gerechtjes. Mijn vriend heeft van alle gerechtjes foto’s gemaakt en die ga ik hier aan jullie laten zien.

Gang 1
IMG_5249
Franse oesters met komkommer-bosuitjesdressing

IMG_5250Flensje met eend, bosui, mint en hoi-sin saus

Gang 2IMG_5254Tartaar van tonijn, wakame-mayonaise en soyasaus

IMG_5251Salade van Hollandse garnalen met citroengrasdressing

IMG_5253Warm gerookte zalm op een kleine tomberry-salade en wasabisaus

Gang 3IMG_5257Geurige bouillon met coquilles, paksoy, paprika, limoen en basilicum

Gang 4IMG_5261Waddenkokkels met kerrie, koriander en kokosroom

IMG_5259Zeeduivel en gamba’s met haricots verts en bosuitjes in een rode curry

IMG_5258Biefstukreepjes met oestersaus en hutspot

Gang 5IMG_5263Warm rijsttaartje met Hollands rood fruit en passiefruit-mangosorbet

Ik heb echt onzettend lekker gegeten en at ook voor het eerst van mijn leven een oester. Het lekkerst vond ik toch wel de tweede gang, dat had ik ook wel verwacht want ik vind zalm en tonijn erg lekker. Ik vond helaas de waddenkokkels niet lekker, maar dat was het enige wat ik niet gegeten heb. Het meest verrast was ik door het nagerecht. Ik lust namelijk absoluut geen rijstevlaai en had ook niet verwacht dat ik een rijstetaartje wel zou lusten. Dit was echter geen hele uitgesproken smaak en smaakte vooral heel zacht naar vanille dus dat viel me heel erg mee! Het lijkt enorm veel, maar alle gerechtjes waren hele kleine porties waardoor we na het diner gelukkig niet van de duinpannen rolden.

Tweede kerstdag hebben we zelf gekookt in het appartement waar we verblijven en ook dat was erg lekker maar minder uitgebreid en speciaal. Ik maakte samen met mijn vriend mijn lievelingsgang, het toetje, en wat we maakten en of het gelukt was… dat komt morgen online in een nieuwe blogpost!

Wat hebben jullie gegeten met Kerst, ik hoop dat het net zo geslaagd was als mijn diner!

2 thoughts on “Foodies 1e kerstdag!

  1. Wij aten eerste kerst bij mijn opa en oma waar we gingen gourmetten, 2e kerst at ik bij mijn schoonouders beenham, erwtjes, champignons en pom du chefs, stoofpeertjes en mangoijs toe

    x

Laat een comment achter!

