Review: De Gooische Banketbakker

DSC_0807

Al even geleden vertelde ik dat ik naar de Xenos was geweest. Daar heb ik naast de macaronmix ook twee bakmixen voor cupcakes gekocht in de smaken Choco-Sinaasappel en Vanille-Framboos. Ik was heel benieuwd hoe deze mixen zouden uitpakken.

DSC_0808

Een tijdje geleden testte ik de mix voor chocolade-sinaasappelcupcakes. In het pak vind je een zakje bakmix, een zakje crèmepoeder, vormpjes en chocoladevlokken. Een heel compleet pakket dus. Daarnaast voeg je slaolie, melk, eieren, boter en roomkaas toe om het beslag en de crème te maken. Ik had goede hoop toen ik dit zag en las, het pakket is erg compleet en je moet vrij veel toevoegen wat de smaak vaak ten goede komt. Ik vind het een beetje eng als je met alleen poeder en water cupcakes kunt maken, dat smaakt vaak toch wat chemisch. Nu is dat misschien de intentie van een pakket: zo makkelijk mogelijk cupcakes produceren. Ik geef daar liever mijn eigen draai aan: met zo weinig mogelijk moeite cupcakes produceren die heerlijk smaken en bijna niet afdoen aan helemaal zelfgemaakte (want die zijn natuurlijk altijd het allerlekkerst!)

DSC_0810

Het maken van deze cupcakes was heel simpel. Je mixt de melk, olie, bakmix en eieren 2 minuten. Volgens de verpakking moet je dit doen met een elektrische staafmixer, maar het leek mij handiger met een ‘gewone’ mixer te doen. Dit ging ook prima en het beslag werd mooi egaal. Daarnaast heb ik arachideolie gebruikt ipv slaolie, gewoon omdat het kon en omdat ik dacht dat dat beter zou zijn (ofzo… ik had nu eenmaal die ingeving!). Vervolgens heb ik de vormpjes gevuld en de cakejes gebakken. Precies op de aangegeven tijd waren ze gaar.

DSC_0815

Tijdens het afkoelen van de cakejes heb ik de crème gemaakt door de boter, roomkaas en crèmepoeder te mengen. Dit was een beetje vreemd, want het poeder was in het zakje lichtroze en rook eigenlijk nergens naar. Zodra ik begon te mengen werd het oranje en rook het naar sinaasappel. De smaak van de crème was een beetje sinaasappel-cheesecake achtig, dat komt vooral door de roomkaas. Het was een frisse, luchtige crème die niet heel chemisch naar sinaasappel smaakte. Ik had wel mijn vraagtekens bij de combi met de cakejes.

DSC_0817

Eenmaal afgekoeld heb ik de cakejes versierd met een roos van crème en er daarna de chocoladevlokken op gestrooid. Ik had wat weinig crème voor alle cakejes, maar zo bleef er ook een kaal cakeje over om te proeven. En dat heb ik dus maar meteen gedaan. Ik moet zeggen dat het absoluut niet tegenviel (ik ben toch altijd wat sceptisch wat bakmixen betreft). Chocoladecakejes hebben de neiging vrij droog te zijn, maar dat waren deze eigenlijk niet. Je proefde het bitter van de pure chocolade net een heel klein beetje en ze waren niet overdreven zoet. Een prima cakeje dus, al heb ik ze persoonlijk liever iets smeuïger.

DSC_0820

Daarna was het natuurlijk tijd om de cakejes met crème te proeven. Ik was er al bang voor, maar de combinatie vond ik minder lekker. De crème was te cheesecake-fris-zuur-ig om lekker bij het ietwat bittere cakeje te passen. Het had heel goed kunnen werken als het meer de Pimm’s smaak had gehad, daar is de sinaasappelgelei veel zoeter en dan vind ik het wel heel lekker. Mijn vriend durfde zich niet eens aan het cakeje te wagen, omdat hij gruwelt van Pimm’s. De vriend van m’n zusje heeft er wel een geproefd en hij vond ze wel best lekker!

Zo zie je maar weer dat het bij een aparte smaak cakeje heel verschillend is wie ze wel en niet lust. Als je wel houdt van deze wat aparte combinatie, dan zou ik deze mix zeker aanraden! Hij kostte ongeveer 2 euro, de moeite waard dus! Als ik weer kandidaten heb om mijn cupcakes te proeven, zal ik ook de andere mix van Xenos uitproberen. Ik ben benieuwd of die smaak meer allround is.

4 thoughts on “Review: De Gooische Banketbakker

  1. je kan ook gewoon zonnebloemolie gebruiken…slaolie is natuurlijk geeen succes…oja…en gebruik die blokjes Monchou….niet die kuipjes roomkaas….blijft het veel steviger…en is veeeel lekkerder!

    • Ja inderdaad, zonnebloemolie is ook een alternatief! En normaal gebruik ik ook monchou blokjes inderdaad, maar die waren helaas op in de supermarkt. Dit kan opzich ook wel en is iets minder vet :)

Laat een comment achter!

