Healthy Baking

De meeste mensen beginnen in januari al met goede voornemens, maar ik ben daar heel eigenwijs tegenin gegaan door heerlijke zoetigheden op m’n blog te plaatsen. Maar ook aan het maken van die zoetigheden komt een eind, want ik had geen kandidaten meer om ze op te eten en om nu alles zelf op te eten…. Dat gaat zelfs mij te ver.

Dus nu, in februari, moet ik er ook aan geloven. Ik ga gezondere dingen proberen te maken, zonder al het zoet. Om toch nog een beetje in de zoete sfeer te blijven heb ik hartige cupcakes gemaakt. Ik had nog een oud recept liggen en heb dit aangepast. Een aantal ingrediënten vond ik te moeilijk (maisgriesmeel, waar koop ik dat?) en ik heb er wat dingen aan toegevoegd zodat ze wat spannender werden. Uiteindelijk had ik een soort naturel cupcake met tomaatjes met een roomkaas-pesto crème. Ik vond ze erg geslaagd en ik zal het recept dan ook met jullie delen.

DSC_0830

235 gram bloem
3 theelepels bakpoeder
2 eetlepels suiker
Snuf zout
2 eieren
250 ml halfvolle melk
4 eetlepels gesmolten boter
Zongedroogde tomaatjes, uitgelekt
2-3 tomaten

Potje pesto
1 bakje philadelphia roomkaas light

Meng de bloem, bakpoeder, suiker en zout. Meng ook de eieren, melk en gesmolten boter. Voeg daarna de ingrediënten bij elkaar. Dit alles kan gewoon met een garde, het mengsel is niet heel erg dik. Roer goed, tot alle klontjes eruit zijn. Snijd de verse tomaten in vieren en verwijder de zaadjes en het ‘nat’ wat er binnenin zit. Snijd daarna de tomaten in blokjes en de zongedroogde tomaten in reepjes en voeg deze toe aan het beslag. Even goed mengen en daarna kun je de cupcakevormpjes vullen. Ik kon er precies twaalf cupcakes uit halen. De cakejes bak je op 175 graden ongeveer 20 minuten.
Ondertussen kun je de topping maken door de philadelphia te mengen met pesto. Dit moet je gewoon naar smaak doen. De rode topping heb ik gemaakt door philadelphia te mengen met Honey Roast Cherry Tomato Chutney van Butler’s. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je dat kunt kopen., Het stond al een hele tijd bij ons in de kelder en was al even over de datum maar omdat de pot nog dicht was besloot ik dat het geen kwaad kon. Het was wel erg lekker op de cakejes dus als je dit ergens kunt bemachtigen is het zeker een aanrader!

Om de cakejes wat extra pit te geven kun je wellicht wat sambal door het beslag mengen maar omdat mijn ouders niet zo van pittig houden heb ik dat hier weggelaten.

DSC_0826

Ik vond het erg leuk om hartige cupcakes te maken en wil dit eigenlijk wel vaker doen. Het voelt goed om cupcakes te maken zonder al te veel boter, suiker en andere vette dingen en dan toch leuk te presenteren. Daarnaast waren ze ook nog erg lekker, niet alleen als snack maar ook bij de lunch of eventueel een brunch zijn ze erg lekker!

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen over deze hartige cupcakes, want als het aan mij ligt komen er zeker vaker hartige cupcakes/muffins op mijn blog!

One thought on “Healthy Baking

  1. Pingback: Inspiratie: Pasen | AnoukjeKoekje

Laat een comment achter!

