Kaneelbroodjes 2.0

Een paar weken geleden plaatste ik al een artikel over kaneelbrood, wat erg in de smaak viel. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik dat nog dacht te verbeteren. En natuurlijk probeerde ik een paar weken later een ander recept van kaneelbroodjes, dit keer uit het boek ”Koffie lekkernijen” van Susannah Blake. Hieruit maakte ik ook het nagerecht voor tweede kerstdag en dat beviel erg goed, ondanks dat de taart er niet perfect uit kwam. Zou het dan wel goed gaan met deze kaneelbroodjes…?

Het was wel een grotere uitdaging dan de vorige kaneelbroodjes uit het boek van Blond Amsterdam. Het vorige kaneelbrood hoefde maar 1 keer te rijzen en leek vrij makkelijk. Deze broodjes moesten allemaal apart gebakken worden en moesten zelfs twee maal rijzen. Daarnaast hadden ze ook een glazuur als topping. Ik stond belachelijk vroeg in de keuken, half 9 ongeveer. En rond half 12 stonden er toen heerlijk geurende kaneelbroodjes op tafel! Ze waren onwijs goed gelukt en smaakten echt heerlijk. Het vorige kaneelbrood was lekker, maar deze waren echt overheerlijk! Ze waren lekker warm en helemaal niet droog. De vulling was nog lekkerder dan de vorige en ook beter verdeeld. Het glazuur gaf een heerlijke zoete smaak aan en maakte de broodjes ook een beetje kleverig. Daarnaast waren deze ook een stuk ongezonder met het glazuur, maar op zondagochtend vergeet ik dat graag even… Binnen 10 minuten waren de broodjes verorberd en hadden we allemaal plakkerige handjes van het glazuur, haha!

DSC_0791

Natuurlijk heb ik ook het recept voor jullie, want na deze lofzang over de kaneelbroodjes kan ik jullie dat natuurlijk niet onthouden.

400 gram bloem
2 eetlepels suiker
snufje zout
2 tl instant droge gist
3 eieren
80 ml lauwe melk
50 gram gesmolten boter

115 gram boter
115 gram lichte basterdsuiker
1 eetlepel gemalen kaneel
1.5 eetlepel vers gezette espresso

40 gram boter
1-2 eetlepels vers gezette espresso
140 gram poedersuiker

DSC_0772

Zeef de bloem, suiker, zout en gist in een kom. Meng dit even en maak een kuiltje in het midden. Meng de eieren, melk en boter, schenk dit in het kuiltje en roer het mengsel door elkaar. Kneed daarna het deeg ongeveer 5 minuten tot het glad en soepel is. Ik heb hier nog wat bloem toegevoegd, het deeg was erg plakkerig. Leg het in een ingevette kom, bestrijk dun met wat extra boter. Dek de kom af met huishoudfolie en laat ongeveer 1 uur rijzen. Ik zet de oven dan altijd op de allerlaagste stand en zet de kom daarin. Zo rijst het deeg goed. Als de verwarming erg warm is kun je de kom ook op of onder de verwarming zetten. 

Ondertussen kun je een muffinvorm voor 12 muffins bekleden met bakpapier. Meng het tweede blokje ingrediënten, dek dit ook af en zet het in de koelkast.

DSC_0776

Wanneer het deeg ongeveer in volume verdubbeld is, verdeel je het in twee stukken en rol je deze allebei uit tot een lap van ongeveer 20×26. Deze plakken besmeer je het met botermengsel en daarna rol je de plakken op. Snijd elke rol in 6 gelijke stukken en zet deze rechtop in de muffinvormpjes. Hierna stop je de muffinplaat in een plastic zak en laat je dit nogmaals 30 minuten rijzen. 

Ondertussen warm je de oven voor op 190 graden. Als de broodjes gerezen zijn bak je ze in 15 minuten goudbruin. Geniet vooral van de heerlijke geur die zich tijdens het bakken verspreid en probeer ze echt een kwartier te laten staan en ze niet voor tijd al uit de oven te halen omdat de geur zo heerlijk is. Voor wat afleiding kun je ondertussen wel het glazuur maken. Verwarm de boter en de espresso tot de boter gesmolten is. Voeg hierna de suiker toe en verwarm dit ongeveer 3 minuten. Laat het daarna een beetje afkoelen. Als de broodjes uit de oven komen lepel je het glazuur over de broodjes. Ik heb hierna het extra glazuur erbij gegeven om te soppen, voor diegene die dat lekker vond. 

DSC_0780

Zoals je ziet is dit recept veel ingewikkelder dan de vorige kaneelbroodjes en moet je ook veel meer handelingen uitvoeren. Maar het vroege opstaan, lange wachten en vele handelingen zijn het allemaal waard want na ongeveer 3 uur in de keuken (in mijn geval dan..) staan er ook heerlijke kaneelbroodjes op tafel waar iedereen van zal smullen. De kaneelbroodjes van Blond zijn een aanrader voor doordeweeks en deze neem ik dan lekker op zondag! (Net alsof ik altijd tijd heb om zo lang in de keuken te staan:P

DSC_0805

9 thoughts on “Kaneelbroodjes 2.0

  1. Pingback: Inspiratie: Pasen | AnoukjeKoekje

  2. zie je! Ik was op zoek naar een recept, want ik dacht er ooit koffie in geproefd te hebben. En nu zie ik het hier inderdaad tussen het recept. Thanks! Deze ga ik maken

Laat een comment achter!

