Home-made Suikerbrood…

… uit een pakje, haha! Ik vertelde laatst al dat ik naar het openluchtmuseum in Arnhem was geweest. Daar kocht ik naast de kruidkoekmix ook een mix voor suikerbrood. Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover, ik besloot een suikerbrood te bakken. Zondagochtend heb ik hem gebakken en plan was om deze maandagochtend de helft mee naar Amsterdam te nemen zodat ik op m’n kamer ook nog wat suikerbrood had. Zover is het alleen nooit gekomen…

Een dik uur nadat ik het suikerbrood uit de oven haalde was het helemaal op. Je kunt dus wel stellen dat dit een zeer geslaagde bakmix is. Het is misschien niet helemaal super, bakken met een bakmix, maar zolang het resultaat in mijn ogen geweldig is vind ik het niet zo erg. Vaak vind ik het juist fijn om nieuwe dingen eerst uit een bakmix te proberen en daarna helemaal zelf te bakken. Deze mix bestaat uit twee delen. Een pak met broodmix en een pak met suikerbrokjes. Uit deze mix kun je twee suikerbroden bakken, maar ik begon met één.

DSC_0958

Zoals het maken van de kruidkoek heel makkelijk was, was ook dit suikerbrood a piece of cake. Je mengt de inhoud van een half pak mix met 150 ml water en 15 gram zachte boter. Dit kneed je even, of in mijn geval laat je dit kneden. Ik had allemaal open wondjes aan mijn handen, dus kneden leek me niet zo’n goed plan. Mijn lieve moeder heeft dus voor me staan kneden terwijl ik de aanwijzingen gaf, haha! Hierna laat je het een kwartiertje rijzen. Ik doe dit zelf altijd door de kom in een koude oven te zetten en de oven dan op de laagste stand aan te zetten. Na dat kwartier voeg je de helft van de suikerbrokken toe, dit kneed je goed en vervolgens laat je het drie kwartier rijzen. Daarna bak je het af op 180 graden in ongeveer 30-40 minuten. In deze 40 minuten kun je alvast de keuken opruimen, maar je kunt ook voor de oven gaan zitten en genieten van de heerlijke geur die vrijkomt! Iedereen die de keuken binnenkwam vond het ontzettend lekker ruiken, dus toen kon het eigenlijk al niet meer misgaan!

DSC_0965

Er deed zich helaas één probleempje voor. Ik had het brood in een cake-vorm gebakken en toen het brood uit de oven kwam was het heel lastig om het uit de vorm te krijgen. Ik had de vorm wel goed ingevet, maar op de bodem bleef echt een laag brood+suiker kleven en dit kreeg ik ook heel lastig uit de vorm. De volgende keer ga ik even bij de bakker vragen voor zo’n vorm van aluminiumfolie, die kan ik er waarschijnlijk beter afkrijgen en die kan ik ook gewoon weggooien. De volgende keer dat ik het suikerbrood bak zal ik daar nog even over updaten.

DSC_0984

Maargoed, dat de bodem ontbrak deed natuurlijk niets af aan de smaak want die was echt heerlijk! Het was lekker luchtig, ver weg proefde je een beetje een kaneelsmaakje en de suikerbrokjes waren ook lekker. Iedereen thuis had al een stukje geproefd voor het brood überhaupt afgekoeld was en langer dan een uur heeft het dan ook niet op de aanrecht gelegen. Een zeer geslaagd baksel dus en zeker een aanrader.

DSC_0981

Bij de kruidkoek stond alleen een sticker van ‘de witte watermolen’ op de verpakking. Op het suikerbrood stond ook een sticker van ‘bezoekerscentrum Sonsbeek’. De bakmixen van o.a. de kruidkoek en het suikerbrood kun je daar dus kopen, bij bezoekerscentrum Sonsbeek in Arnhem of bij het openluchtmuseum. Je hebt er ook nog andere bakmixen, van pannenkoeken en appeltaart meen ik, dus er is keuze genoeg! Mijn vriend woont in Arnhem, dus ik heb in ieder geval iemand die deze overheerlijke bakmixen voor me kan meenemen, yay!

2 thoughts on “Home-made Suikerbrood…

  1. Hmm dit ziet er heel lekker uit! Je kunt de volgende keer ook een bakpapiertje in de vorm doen tegen het plakken, gewoon een reep knippen die even breed is als de langste kant, en dan zo lang dat hij ook de zijkanten bedekt. Beetje vaag misschien, hopelijk begrijp je me ;)

Laat een comment achter!

