Quick&Easy: Appelbollen

In de rubriek ”Quick&Easy” deel ik snelle recepten die in een handomdraai te bereiden zijn. Veel van deze recepten maak ik vaak, maar vind ik eigenlijk niet de moeite waard om een post over te schrijven. Vooral omdat ze zo makkelijk zijn, maar ook omdat het voor mij al oudere recepten zijn. Toch is het fijn om snel-klaar receptjes te hebben die je makkelijk binnen een uur op tafel zet en weinig ingrediënten vergen.
Deze week: appelbollen!

Een paar weken geleden hadden mijn vriend en ik echt een luie zondag en ’s middags hadden we zo’n onwijze zin in appelbollen! Bij de bakker waar ik werk staan altijd de mooiste, goudbruine appelbollen naar me te staren vanaf de toonbank, maar aangezien het de bedoeling is dat ik ze verkoop en niet zelf opeet heb ik nog nooit de kans gehad er een te proeven. Juist, deze zondag was dus de perfecte kans om eens zo’n appelbol te proberen….En laat nu net op zondag de bakker dicht zijn. Ik ben natuurlijk de kwaadste niet en besloot om wat te gaan experimenteren met de appels die we in huis hadden. Zo moeilijk kon het niet zijn dacht ik.

En inderdaad, ik had gelijk. Binnen 3 kwartier had ik de appelbollen klaar. Natuurlijk waren ze lang niet zo mooi en perfect als bij de bakker en ik kan ook de smaak niet vergelijken, maar wij vonden ze allebei heerlijk. Het mooie van deze appelbollen is dat je ze per persoon kunt maken. Als je dus zin hebt in een lekkere snack ’s avonds als je alleen thuis bent, zijn deze appelbollen dus een goed idee! Het recept hieronder is dan ook voor 1 appelbol.

DSC_0936

1 appel
1 plakje bladerdeeg
Beetje suiker
Snufje kaneel
1 kuipje koffiemelk

Schil de appel en verwijder het klokhuis. Snijd de onderkant een beetje plat, zodat de appel goed blijft staan. Zet hem in het midden van het bladerdeeg en doe in het gat van het klokhuis suiker en kaneel naar smaak. Vouw daarna het bladerdeeg om de appel heen. Het is dus makkelijk om een niet te grote appel te gebruiken want anders is je bladerdeeg te klein. Giet vervolgens een beetje koffiemelk over de appelbol, strooi er wat korreltjes suiker overheen en zet hem op een bakplaat. Bak de bol ongeveer 20 minuten op 180 graden. Klaar!

DSC_0943

 

Een betere foto van de appelbollen ”na” had ik niet, ik heb er namelijk maar 1 gemaakt. We konden niet wachten met aanvallen. Onze appelbollen waren helaas een beetje gebarsten, maar ze waren er zeker niet minder lekker om!

Laat een comment achter!

