Perfect Cheesecake!

DSC_0288

Citroen, lemon, citron, zitrone… Je raadt het al.. Ik heb een citroenfase. Op het moment eet ik alles wat met citroen te maken heeft. Zomerzin citroenkwarktaart cruesli, groene thee met citroen, citroen over de salade, het kan me niet zuur genoeg zijn. En daarom wilde ik graag een citroen cheesecake bakken om het rijtje compleet te maken.

Ik liet het feit achterwege dat ik nog nooit een cheesecake had gebakken en geen idee had waar ik aan begon. Van een docent kreeg ik de tip om het recept van Bagels&Beans citroencheesecake aan te houden omdat het volgens haar een super recept was, dus dat deed ik maar. Terwijl ik alle ingrediënten voor de vulling mixte, maakte mijn vriend de koekjes fijn. En wellicht was dat het moeilijkse van het hele recept, ik heb nog nooit zo’n makkelijke taart gemaakt! Ik gebruikte bastognekoekjes als bodem en die zijn vrij hard, dus het was een hele klus om deze te verkruimelen. Daarna kon de vulling erop en ging hij in de oven. Ik heb de cheesecake wel een stuk langer gebakken dan het recept aangaf. Ik had eigenlijk geen idee hoe ik kon controleren of cheesecake gaar was of niet en dus heb ik het maak gecontroleerd met een satéprikker die er uiteindelijk ongeveer droog uit kwam. Er bleef nog iets van cheesecake hangen en daarna heb ik ‘m uit de oven gehaald en zo snel mogelijk laten afkoelen door ‘m eerst op de aanrecht te zetten en daarna in de vriezer.

Maar.. Is hij ook lekker? Ja, Ja, Ja! Hij was echt heerlijk. Ik had bedacht dat ik een deel van de cheesecake als toetje zou serveren en de rest mee zou nemen naar Amsterdam, maar de cheesecake heeft de trein nooit gehaald.. Helaas. Nog voordat ik de cheesecake helemaal kon laten afkoelen wilde iedereen al proeven en uiteindelijk is hij nooit koud geweest. Hij was dus lauwwarm ontzettend lekker en hij zal koud vast nog lekkerder zijn omdat het frisse van de citroen dan goed tot zijn recht komt. Wel vonden we hem allemaal erg zoet, dus misschien maak ik ‘m de volgende keer met minder suiker. Zo blijft de cheesecake wat frisser en dan is hij dus extra lekker voor op een hete zomerdag. Verder kun je natuurlijk met veel verschillende koekjes de bodem maken en omdat de citroensmaak ontstaan door citroensap toe te voegen lijkt het me vrij logisch dat je ook andere smaken kunt creëren door ander vruchtensap toe te voegen. Ik denk dat ik dus nog veel meer van deze cheesecakes ga bakken…. Wat erg.

DSC_0279

Het recept van deze geweldige cheesecake vind je hier! En nu gaan we samen met z’n allen deze cheesecake bakken zodat we de winter en sneeuw verdringen met deze heerlijke zomerse taart!

4 thoughts on “Perfect Cheesecake!

Laat een comment achter!

