Quick&Easy: Aardbeiensalade

DSC_0325

In de rubriek ”Quick&Easy” deel ik snelle recepten die in een handomdraai te bereiden zijn. Veel van deze recepten maak ik vaak, maar vind ik eigenlijk niet de moeite waard om een post over te schrijven. Vooral omdat ze zo makkelijk zijn, maar ook omdat het voor mij al oudere recepten zijn. Toch is het fijn om snel-klaar receptjes te hebben die je makkelijk binnen een uur op tafel zet en weinig ingrediënten vergen.
Deze week: aardbeiensalade!

Ik moet eerst even vermelden dat deze salade misschien wel niet zo ‘quick’ is als de titel doet vermoeden. Maar al het snelle dat deze salade verliest wint hij aan makkelijkheid want écht geloof mij: simpeler dan dit, dat bestaat gewoon niet!

Deze aardbeiensalade heb ik pas 1 keer gemaakt en het recept heb ik uit het boek ‘de Zomer van de Zilveren Lepel’, een Italiaans kookboek. Ik maakte deze salade voor de paasbrunch afgelopen maandag en ondanks de winterse temperaturen waan je je toch even in een zonnig oord als je deze salade naar binnen lepelt! De aardbeien zijn (nog niet zo) lekker zoet, en anders worden ze dit wel door de suiker. Wanneer de aardbeien weer heerlijk zoet zijn in de zomer, kun je een deel van de suiker weglaten. De munt geeft de salade een heerlijk fris tintje en dat maakt deze salade een topper voor een zomerse BBQ!

Hoe maak je deze salade:
500 ml mousserende witte wijn
ongeveer 20 muntblaadjes
1 kilo aardbeien
150 gram suiker

Scheur ongeveer de helft van de muntblaadjes in grove stukken en voeg deze toe aan de wijn. Zet dit 3-4 uur op een koele plaats, de kelder of de koelkast bijvoorbeeld, dit kun je waarschijnlijk ook de avond van tevoren doen. Was de aardbeien en snijd ze in stukjes, voeg de suiker en de wijn met muntblaadjes eraan toe en laat dit nog 1 uur staan op een koele plaats. Haal daarna de aardbeien uit de wijn en voeg er nog wat verse muntblaadjes (eventueel in snippers) aan toe.

Dat was het, ja echt! Wanneer je deze stappen hebt doorlopen, heb je echt een goddelijke salade. Ondanks dat we ons allemaal tonnetje rond gegeten hadden bij de brunch, kon niemand dit nagerecht weerstaan. De salade was helemaal op! Dit ga ik zeker vaker maken en in de zomer is dit ook heerlijk in combinatie met andere soorten vers rood fruit!

Laat een comment achter!

