Goddelijke Appeltaart

DSC_0340

Laatst heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de TV zender 24kitchen. Ik keek het bij een vriendin en ik vond het geweldig! Helaas kan ik het op mijn kamer niet kijken, maar in het weekend op zondagmorgen bij mijn ouders is het feest! Dan kijk ik bijna elke week wel even 24kitchen, en vaak is het Rudolph’s Bakery. En afgelopen weekend keek ik niet alleen 24kitchen, ik maakte ook een taart!

Het leuke aan Rudolph’s Bakery is dat hij hele lekkere dingen maakt die heel ingewikkeld ogen, maar eigenlijk helemaal niet zo moeilijk zijn. Hij heeft professionele apparatuur, maar vertelt er vaak bij welke huis-tuin-en-keuken ‘tools’ je kunt gebruiken zodat iedereen het kan maken. Laatst maakte hij een toffee-applepie en die wilde ik maar al te graag proberen want appeltaart vind ik heerlijk en lust iedereen wel. Als daar dan nog toffee bij komt, kan ik ‘m helemaal niet weerstaan. Dus zaterdagavond na het werken stond ik in de keuken om het recept te maken. Ik vond het wel een beetje jammer dat het recept op de website voor een kartelvorm van 16 cm doorsnede is, want dat is nu weer iets wat niet iedereen in huis heeft. De meeste mensen hebben een springvorm van 24 cm doorsnede en ik heb de ingrediënten daar ook naar aangepast, en die zal ik hieronder ook nog even neerzetten.

DSC_0348

Eigenlijk was het maken van de taart heel erg gemakkelijk. Ik deed er wel iets langer over dan Rudolph, hij heeft ‘m op het filmpje op de website van 24kitchen in 18 minuten klaar. Ik was ruim een uur bezig. Terwijl de taart in de oven staat is het de bedoeling dat je de toffeesaus maakt. En je raadt het al, daarvoor moet je suiker smelten, karamel branden en er dan nog veel meer enge dingen mee doen die mij altijd, steevast, mislukken. Maar voor de zoveelste keer dacht ik: “Als Door, Annemerel en Rudolph het kunnen, dan móet ik het toch ook een keer voor elkaar krijgen”. En ja hoor… Het is – eindelijk – gelukt. Na al die recepten is het dan eindelijk een keer gelukt om karamel te maken, zonder lepels te karameliseren en pannen te verpesten. Ik gebruikte dit keer voor het eerst een keramische pan (zo’n superpan van Tellsell, maar dan niet van Tellsell) en dat ging echt super! Dus voor alle mensen die ook graag karamel willen maken maar daar net zo hard in faalden als ik, gebruik een keramische pan. Zo’n pan met een witte binnenkant die je alleen maar schoon hoeft te maken met een vaatdoekje. Je weet wel! Goed, genoeg over pannen.

Na alle euforie over het lukken van de karamel was de rest van de taart helemaal een eitje. Slagroom kloppen, pecannoten erop en de karamel erover. Ik vond ‘m zelf erg mooi geworden en ik was niet de enige! De volgende ochtend werd ik uit bed gehaald want m’n opa en oma waren erg benieuwd naar de taart en wilden wel een stukje proeven. Rond half 11 is toen het eerste stuk verorberd, half 4 was de taart op. Dat zegt genoeg lijkt me. Dus maken deze taart, want hij is goddelijk!

DSC_0336

Hieronder de ingrediënten die ik gebruikte voor een springvorm van 24 cm. Het recept vind je hier, inclusief een filmpje waarin je Rudolph de taart ziet maken.
240 gram boter
500 gram roomboterkoekjes
*
8 Granny Smith Appels
4 eetlepels boter
180 gram bruine suiker
snufje zout
2 vanillestokjes
345 gram roomkaas
40 gram suiker
1,5 ei (dat is een beetje onhandig, maar wel het beste)
sap van een hele limoen of citroen
100 gram pecannoten
*
110 gram suiker
75 gram room
60 gram boter
gebruik bij het maken van de karamel dan ongeveer de helft tot drie kwart van het ingedikte appelsap
*
100 gram pecannoten
400 ml room
100 gram suiker

En, ben je de appeltjes al aan het schillen?

DSC_0343

5 thoughts on “Goddelijke Appeltaart

  1. Lisette en ik, haar moeder, gaan nu boodschappen doen boor deze appeltaart. Deze is voor de hightea op tweede Kerstdag..hoe ze de taart vonden laten wij weten.

  2. Ga hem zeker proberen.
    Tip je kunt ook een groot en een klein ei nemen, maar ik heb de luxe dat mijn ouders vaak verse kleine eitjes meenemen en dat ik grote ui de winkel heb.

Laat een comment achter!

