Hotspots Berlin!

IMG_2497[1]

Twee weken geleden was ik op welverdiende vakantie in Berlijn, tenminste.. ik vond dat ik ‘m verdiend had! En natuurlijk hebben we alle standaard bezienswaardigheden bezocht en tenminste 10 verschillende beren gespot door de stad heen. Maar ik ben en blijf natuurlijk wel een zoetekauw en een foodblogger en dus kon ik Berlijn niet verlaten zonder de nodige kopjes koffie en thee met een gebakje, een appelstrudeltje, een cupcakeje of iets anders lekkers. En vandaag deel ik mijn hotspots en tips voor berlijn met jullie!

Cultuur
Tja, eigenlijk is dit heel simpel. Google op ‘bezienswaardigheden Berlijn’ en alle pagina’s wijzen je de beroemdste bezienswaardigheden in Berlijn. Wat echter niet overal staat is het concentratiekamp Sachenhausen, waar we zelf helaas nét te weinig tijd voor hadden en dus tot onze grote spijt over hebben moeten slaan. Maar volgens mijn collega wel een aanrader! Makkelijk te bereiken met het OV, maar wel als je wat meer tijd in Berlijn hebt. Wat wij wel hebben gedaan is naar de Zoo gaan, aangezien dit een van de weinige dingen waren die we konden doen op 1 mei, de dag van de arbeid. Een kaartje kost 13 euro en het is echt een hele leuke, mooie dierentuin met veel verschillende dieren. Daarnaast is de East Side Gallery een aanrader en is het leuk om een keer langs de Spree te eten.

IMG_2503[1]Lunchen met Caesar Salade, Aspergerisotto en Witte wijn langs de Spree.

Shoppen
Ik vond het shoppen in Berlijn wel leuk, maar niet spetterend moet ik eerlijk zeggen. Er zijn veel H&M’s, Vero Moda’s en Esprits. Een aanrader is natuurlijk het KaDeWe en vooral verdieping 6 is erg leuk, daar verkopen ze enorm veel (amerikaans) eten en kun je ook aan verschillende bars aanschuiven voor een vers bereide maaltijd. Voor de echte fashionlovers onder ons, er is wel een Urban Outfitters en een Dr. Martens store.
Ook zijn wij even naar het Nivea Haus geweest in de straat Unter den Linden, achter de Brandenburger Tor. Hier hebben ze enorm veel dingen van Nivea: alle producten, t-shirts, badjassen, badeenden, potten crèmes in alle soorten en vooral in alle maten en ook leuke vintage kaarten en doosjes. Een aanrader, vooral omdat het helemaal niet zo duur is.
Erg leuk was ook de Rittersport winkel, op de Französische Str. Hier verkochten ze alle soorten chocolade in verschillende maten en kon je ook je eigen chocoladerepen samenstellen voor €3,90 per reep. Deze werden dan terplekke voor je gemaakt en een half uurtje later mocht je ze op komen halen. Beide repen hadden een basis van melkchocolade, één was gevuld met marshmellows, discodip en rice crispies, de ander was gevuld met amandelen en kleine stukjes biscuits. We hadden de repen bewaard zodat het thuisfront ze ook kon bewonderen en eventueel proeven. Ze vielen zeker in de smaak, binnen no-time waren ze op!

IMG_2515[1]Mijn aankopen bij Nivea, ik ben later nog een keer terug gegaan om ook voor m’n mama en zusjes even wat in te slaan. 

IMG_2530[1]

IMG_2512[1]

IMG_2528[1]

IMG_2541[1]Chocolate everywhere <3!

Food
Dat hele cultuur- & shopgeneuzel is leuk en aardig, maar waar het natuurlijk echt om draait is het foodgedeelte! Laat ik beginnen te vertellen dat je niet om de Curryworst heen kan, er is zelfs een Curryworstmuseum. Wanneer je niet vegetarisch bent, is het eigenlijk wel een soort van verplichting om een keer curryworst te eten. Liefst met friet en bier. Lekker.

Daarnaast zijn er in Berlijn enorm veel grote ketens. Op elke straathoek vind je een McDonalds of een Burger King. Het stikt er van de Dunkin’ Donuts en 3 keer met je ogen knipperen en je hebt alwéer een nieuwe Starbucks ontdekt. Ook Haagen Dazs liefhebbers kunnen hier hun hart ophalen. Waar er in heel Nederlands slechts één echte Haagen Dazs ijssalon ligt (in Amsterdam, where else?), zijn deze ijssalons in Berlijn niet te missen. Ook vind je bijna overal wel bakkerijtjes waar je verse broodjes kunt halen. De bakkerijtjes liggen zelfs in de stations van de S- en U-bahn.

DSC_0365Gendarmenmarkt

Wanneer je al deze verleidingen hebt kunnen weerstaan of nog een gaatje overhebt in je overvolle maag, kun je je wagen aan de wat onbekendere eettentjes in Berlijn.
Ten eerste is het erg leuk om een keer iets te drinken op de Gendarmenmarkt. Hier vind je veel gezellige terrasjes en het is een mooi plein waar je heerlijk in het zonnetje kunt zitten. Wanneer je veel geld hebt is het ook erg leuk om ’s avonds de Fernsehnturm op te gaan en in de bar boven wat te drinken. Wij hebben dit echter niet gedaan, een tientje voor een cocktail vonden we toch wat prijzig.
In de wijk Kreuzberg hebben we het enige echte cupcakewinkeltje van Berlijn gevonden, namelijk Cupcake Berlin. In deze wijk liggen, als je wat verder kijkt dan je neus lang is, ook leuke kledingwinkeltjes en restaurantjes. Echter waren wij hier voor Cupcake Berlin. En het was leeeekkkeeeeer! :D Een echte aanrader!

IMG_2505[1]

IMG_2507[1]Cookies&Cream en Chocolate

We blijven studenten dus we hebben meestal gewoon goedkoop gegeten. Dat kan ook prima in Berlijn, we aten meestal voor €30 in totaal. Het eten is vaak erg goedkoop in vergelijking met Nederland, het drinken juist wat duurder. De laatste avond in Berlijn hebben we wel uitgepakt bij Reinhard’s, een restaurant aan de Kurfürstendam. We hadden er dezelfde ochtend al wat gedronken en we werden zo leuk behandeld dat we ’s avonds terug gingen. Het eten is wel wat prijzig maar overheerlijk en de bediening is enorm aardig! Met warm weer kun je ook lekker buiten zitten en heerlijk auto’s spotten, haha.

Op de allerlaatste dag kwamen we er 2 uur voor we moesten vertrekken achter dat we nog geen appelstrudel hadden gegeten. Dat kon natuurlijk niet. Dus zijn we op de Hackescher Markt op een terrasje gaan zitten en hebben daar nog even appelstrudel gegeten. Dat verkopen ze namelijk in elk random café in Berlijn, dus dat kan niet missen. Ook is op die markt op donderdag en zondag een leuke markt met allerlei eetkraampjes waar het enorm lekker rook.

DSC_0357Brandenburger Tor, niet te missen in Berlijn!

Deze post is wat veel tekst en wat weinig foto’s, ik weet het. Maar ik ben van veel dingen gewoon vergeten foto’s te maken. Ik heb ook vooral genoten van m’n vakantie en ben even niet bezig geweest met m’n blog, tentamens of m’n telefoon. Ik hoop dat ik toch een beetje een beeld heb kunnen schetsen van mijn hotspots in Berlijn!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om een hotspot post te lezen, want ik ben van plan om er ook een te maken van Amsterdam!

DSC_0387Reichstag

2 thoughts on “Hotspots Berlin!

Laat een comment achter!

