Triple C

DSC_0478

Triple C. Dat is niet een of andere moeilijke sportterm bij golf of bowlen, ben maar niet bang. Het is een Cheesecake met Chocolade en Cointreau. Ik stond namelijk weer eens in de keuken dit weekend, op zondag nog wel, toen eindelijk de zon weer scheen! Gelukkig is deze cheesecake geheel mooi-weer-proof. Hij is in een handomdraai gemaakt.

Ik haalde het recept uit het boek van Blond Amsterdam “Eigen taart is goud waard”. En ik maakte ‘m helemaal volgens recept. En ondanks dat hij erg in de smaak viel en erg lekker was, zou ik sommige dingen toch anders doen. Dus voor jullie hieronder het aangepaste recept, zoals ik ‘m de volgende keer ook ga maken. Want het blijft zeker niet bij deze ene keer, zo lekker was ie wel!

Het originele recept werkte met een bodem van ongesuikerde, verkruimelde ijswafeltjes. Ik houd niet zo van ijswafeltjes en als bodem waren ze ook niet zo’n succes. Het was ook wat weinig, met 65 gram koekjes krijg ik geen bodem bekleed. Dus in dit recept gebruiken we roomboterkoekjes, lekker veel, zo’n 150-200 gram. Daarnaast gaat er inderdaad 900 gram monchou in. Ja, dat is inderdaad bijna een kilo, en dat is véél! Niet vertellen dat er zoveel monchou in zit en vooral benadrukken dat je geen grammetje suiker hebt toegevoegd, dan komt het goed! Wanneer je nu echt niet zoveel monchou wil gebruiken kun je misschien wel een deel van de monchou vervangen voor kwark. Maar dat heb ik zelf niet geprobeerd, dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen!

DSC_0482

Wat heb je nodig voor deze cheesecake:
150-200 gram roomboterkoekjes
125 gram boter
900 gram monchou
4 eieren
1 eierdooier
120 gram boter
450 gram witte chocolade
4 ruime eetlepels cointreau
125 ml slagroom

Verwarm de oven voor op 170 graden.
Verkruimel de roomboterkoekjes en smelt de boter. Meng dit samen en druk het in een ingevette springvorm.
Roer zo goed en zo kwaad als het kan de monchou los. Ik deed dit pakje voor pakje, want anders was er geen beweging in te krijgen. Dit resulteert wel in 9 keer handen wassen binnen 10 minuten want ik krijg die pakjes monchou altijd met geen mogelijkheid open. Het openen van die pakjes gaat bij mij gepaard met een enorme kliederboel en dus handen wassen. Na het losroeren voeg je een voor een de eieren en de dooier toe.
Smelt de boter met de chocolade in een pannetje, dit kan au-bain-marie als je het voorzichtig wil doen, maar het kan ook prima zo in een pan met dikke bodem. Roer het chocolade mengsel door je monchou mengsel. Voeg dan de slagroom en cointreau toe, meng alles goed.
Bak de cheesecake in 50-60 minuten in de oven gaar. Als de bovenkant stevig aanvoelt is hij goed. Laat het daarna goed afkoelen in de koelkast, hij is echt het lekkerst als hij goed koud is!

 

3 thoughts on “Triple C

Laat een comment achter!

