Quick&Easy: Tiramisu met een Twist

IMG_7388

In de rubriek ”Quick&Easy” deel ik snelle recepten die in een handomdraai te bereiden zijn. Veel van deze recepten maak ik vaak, maar vind ik eigenlijk niet de moeite waard om een post over te schrijven. Vooral omdat ze zo makkelijk zijn, maar ook omdat het voor mij al oudere recepten zijn. Toch is het fijn om snel-klaar receptjes te hebben die je makkelijk binnen een uur op tafel zet en weinig ingrediënten vergen.
Deze week: Tiramisu met een Twist!

Tiramisu is nu niet bepaald een snel en makkelijk recept. Sterker nog, het kost veel tijd om te maken en nog veel meer tijd om op te stijven. Maar toen ik laatst besloot om pasta te maken en daar graag een toetje bij wilde, vond ik tiramisu toch het beste passen. Toen heb ik per toeval dit receptje ondekt. Het is gebaseerd op een recept van Albert Heijn en is enorm makkelijk en vooral snel gemaakt! Als twist voegde ik advocaat toe, omdat ik zin had om een toetje met advocaat te maken :)

IMG_7386

Wat heb je nodig voor deze 4 glaasjes tiramisu:
125 ml slagroom
suiker
250 gram mascarpone
2 eetlepels melk
advocaat
lange vingers
koude espresso

IMG_7380

Klop de slagroom met wat suiker stijf. Het is een beetje afhankelijk van hoe zoet je de tiramisu wil, maar ik heb ongeveer 2 eetlepels suiker gebruikt en dan is het niet zo zoet. Vervolgens verdeel je de mascarpone over twee bakjes. Klop 1 bakje mascarpone los met  de melk en het andere bakje met 2 eetlepels advocaat. Verdeel dan de slagroom over de twee bakjes en meng de mascarpone met de slagroom. Doe dit niet met een mixer, maar gewoon met een garde.

Vervolgens is het al tijd om de schaaltjes te vullen. Ik heb voor glaasjes gekozen omdat je de lagen dan goed ziet. Breek een lange vinger in stukjes en doe die onderin het glaasje. Doe hier een beetje espresso op en verdeel dan het slagroom-mascarpone mengsel zonder advocaat over de 4 glaasjes. Hierop een lepel advocaat en dan weer een lange vinger in stukjes. Doe hier weer een beetje espresso op en verdeel dan het tweede bakje mascarpone over de glaasjes. Strijk dit mooi glad en zet tot opdienen in de koelkast. Om het af te maken heb ik zelf wat advocaat met espresso gemengd tot een soort sausje en dit over de tiramisu gegoten. Als laatste steek je er nog een stukje lange vinger in.

Het mooie van dit recept is dat je geen rauwe eieren gebruikt en de tiramisu niet op hoeft te stijven. De smaak wijkt natuurlijk wel iets af van originele tiramisu, ook door het toevoegen van advocaat, maar wij vonden ‘m allemaal heerlijk!

IMG_7393

Laat een comment achter!

